דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


מדוע חשוב שהעולם יכיר בהשמנת יתר קיצונית כמגיפה באופן רשמי? 

מאת    [ 16/07/2013 ]

מילים במאמר: 550   [ נצפה 2017 פעמים ]

 

כעת זה רשמי, מגוון ארגונים העוסקים בטיפול בהשמנת יתר מסכימים ביניהם, השמנת יתר קיצונית הפכה כעת למגפה. מה הן ההשלכות של הגדרה דרמטית זו עבור הלוקים בהשמנת יתר קיצונית ועבור כולנו?  ד"ר אסנת רזיאל עושה סדר בנתונים החדשים.

 

ארגונים רבים, העוסקים במחקר ובטיפול בהשמנת יתר קיצונית בארצות הברית ,הגיעו לאחרונה למסקנה חד משמעית לגבי עוצמת בעיית השמנת היתר הקיצונית ומעתה אימרו רשמית, לא מחלה, אלא מגפה של ממש.

האגודה הרפואית אמריקאית היוקרתית, American Medical Association  - AMA, קוראת מעתה לאמץ מדיניות המכירה בהשמנת היתר כמגיפה בעלת תסמינים פתולוגיים הדורשים ספקטרום רחב של כלים להתערבות בטיפול בה.

"זהו ללא ספק ציון דרך של ממש עבור מיליוני אמריקאים אשר מושפעים מהשמנת יתר קיצונית", אומר ד"ר ג'פרי משניק נשיא האגודה האנדוקרינית,   AACE - American Association of Clinical  Endocrinologists, אשר מימנה מחקר לגבי הנתונים.


    • ·         אתם לא לבד, ובעיקר, אתם לא אשמים.

קיטלוג של השמנת יתר קיצונית בסטטוס של מגיפה, יגביר חשיפתם של סטודנטים חדשים לרפואה ללימוד הנושא באמצעות משאבים אשר יופנו לצורך כך, מתוקף הקריטיות של המצב. לקהילה הרפואית יהיו מעתה תמריצים כלכליים של ממש לחקור עוד את השלכות המגיפה אבל מעל לכל הגדרה חדשה זו מעבירה מסר של ממש גם ליחיד הלוקה בהשמנת יתר קיצונית כי הבעיה שלו אינה אישית בלבד, אלא היא חלק ממחלה כרונית בה לוקים רבים אחרים.

כעת, משהושמה הגדרה זו על המחלה, בדומה למצבים רפואיים רבים אחרים, מתחילה לחלחל לתודעה הציבורית העובדה כי השמנת יתר קיצונית היא מחלה מורכבת, בעל השפעות כרוניות רבות הדורשות טיפול רב תחומי, אשר ישלב שיטות שונות וגישות טיפוליות מגוונות במטרה לנצח ב"במלחמה", פשוטו כמשמעו, בהשמנת היתר הקיצונית.

טיפולים רפואיים מורכבים, דורשים מיתקנים רפואיים באיכות גבוהה ותקציבים נוספים, אלו יהיו נגישים כעת יותר, משממדי התופעה הפכו באופן רשמי למוסכמים. כשמתיחסים לששמנת יתר כאל מגיפה של ממש יותר תקציבים ממשלתיים יתחילו לזרום לכיוון חוקרים ומכוני טיפול.

הגדרה זו מעבירה חלק גדול מן האחריות לבעיה מן הפרט עצמו, כפי שהיה נהוג עד כה, אל הגופים המטפלים. יש להבין כי נסיבות רבות של מחלה זו, אינם בשליטת הפרט בלבד אלא דורשים התערבות ממשלתית, משום שהפרט, מעל ומעבר לכוחותיו לפתור את בעית ההשמנה.

ההכרה בחשיבות מימדי ההשמנה ושילוב הכוחות למיגורה ישפיעו על איכות הטיפול בלוקים בהשמנת יתר, שכן אלו קריטיים להצלחה ואפקטיביות הטיפול.

אנשים הלוקים בהשמנת יתר קיצונית צריכים להתמודד לא רק עם "שפע" של מחלות נילוות אלא גם עם סטיגמה חברתית קשה. זו, עתידה לקבל מעתה הסברים חדשים לגבי יכולתו של הפרט להתמודד עמה.

צרכנות לקויה, תאגידי מזון עתירי כוחות שיווק, שבריאות לקוחותיהם אינן בראש מעייניהן, יצטרכו לתת מעתה את הדין יותר ויותר. הפרט,  יקבל עוד תמיכה במלחמתו בהשמנת היתר בצורה של תקציבי מחקר ופיתוח רבים יותר, אשר יוזרמו מתוקף הגדרה פורמאלית זו, כל אלו יסייעו בוודאי לקרב הגדול ביותר של המאה העשרים ואחת, קרב על איכות חיים ובריאות של כל אחד ואחד מאתנו.

אין בדברים האלו להסיר מן האחריות האישית של כל אחד ואחד מאתנו לגבי משקלו, אך יש בתובנה הזו תשומת לב להיקף התופעה, ולכוחות הגדולים המניעים אותה, יחד עם הבנה חדשה לגבי ההתמודדות של היחיד בתוכה.

שינוי של הסטיגמה החברתית, משאבי מחקר וטיפול גדולים יותר מתוך הבנה לגבי המשמעות הקטסטרופאליות של התופעה, מתוקף ההבנה הרשמית כי היא מגיפה של ממש, על שלל בעיות הבריאות הכבדות שהיא מייצרת עבור מערכת הבריאות, הרי שכל אלו הם תחילתו של עידן חדש  בראיה מערכתית רחבה יותר בדרך לפתרון הבעיה.

ד"ר אסנת רזיאל, רופאה כירורגית מומחית בניתוחי הרזיה, מנהלת מלבי - מרכז רפואי לטיפול בהשמנת יתר, קבוצת אסיא מדיקל, אסותא תל אביב. אתר מלבי מרכז מידע מקצועי ומהימן אודות כל האמצעים לטיפול בבעיות השמנת יתר: הרזייה, דיאטה, ספורט, פסיכולוגיה, ניתוחי קיצור קיבה ועוד. כתובת: בית חולים אסותא רמת החייל, הברזל 20, תל אביב. טל:03-7645444 http://www.hashmana.co.il drraziel@zahav.net.il




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב